Sunday, July 24, 2011

Cinta Itu Umpama Menunggu Bas

www.tips-fb.com


Tahu tak, cinta sebenarnya sama seperti seseorang yang menunggu bas. Bila bas itu datang, awak tengok bas itu dan awak kata pada diri awak. Eee, penuhnya! tak ada tempat duduk. Jadi, awak katakan pada diri awak, Saya akan tunggu bas yang lain. Awak pun biarkan bas tu berlalu dan awak tunggu pula bas yang lain. Kemudian, datang pula bas yang kedua. Awak tengok bas itu dan awak akan cakap, Eee! bas ni buruk sangat. mesti tak selesa. Dan mungkin bas ni akan rosak kat tengah jalan. Jadi, awak pun biarkan bas buruk itu berlalu dan awak bercadang untuk tunggu bas yang seterusnya.
Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas. Bas yang datang itu kosong, tak penuh dan tak seburuk bas yang tadi tapi kali ini awak kata, Emmm, tak ada air-cond. cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yang lain.
Dan sekali lagi awak biarkan bas itu berlalu dan awak bercadang untuk menanti bas yang seterusnya. Tiba-tiba awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru awak perasan yang awak sudah terlambat rupanya. Awak mula panik dan terus naik bas yang datang ketika itu, walaupun bas itu tak sebegitu sempurna. Dan kemudian barulah awak sedar bahawa, awak dah naik bas yang salah. Jadi, selama ini awak dah membazir banyak masa dan wang untuk menunggu apa yang awak hendak.
Walaupun yang datang itu adalah bas yang berhawa dingin, adakah awak dapat pastikan bahawa bas itu tak akan rosak di tengah jalan atau mungkin bas itu tak terlalu sejuk untuk awak? Jadi, (terutamanya golongan perempuan) lelaki pun samalah mengingini apa yang awak idamkan itu memang tak salah. Tapi, tak salah juga kalau anda sanggup memberi satu peluang pada orang lain, kan? Sekiranya awak dapati bas itu tidak sesuai dengan awak, apa yang perlu awak lakukan hanya tekan loceng dan turun daripada bas itu.
Tapi, saya pasti awak semua tentu ada pengalaman yang macam ini. Awak nampak sebuah bas datang (tentulah bas yang awak nanti- nantikan), awak tahan bas itu tapi pemandu bas tu pula buat tak faham dan pura-pura buat tak nampak awak dan terus berlalu tinggalkan awak!
Hahahaha!  Bila ada bas yang lalu melintasi saya macam itu, apa yang saya lakukan ialah BERJALAN!
Bodoh sebenarnya untuk mengejar bas itu sebab setiap kali, awak akan terjatuh dan menyakiti diri awak sendiri. Jadi, bercinta itu adalah ibarat menunggu bas, sama ada awak nak naik dan beri peluang pada bas tu, semuanya terpulang pada diri awak. Dan bila awak berjalan, awak sebenarnya cuba melarikan diri daripada cinta!
credit : sis nurul

13 tinggalan nota:

Liyana Aziz said... Click To Reply!

perumpamaan yang hebat, sangat cocok buat pengajaran bagi mereka2 yang terlalu memilih...

Abby Salvatore said... Click To Reply!

xmo la tunggu bas...biar bas tunggu saya...kekeke.

Encik JI said... Click To Reply!

hehe. xyh naik busla cmtu.

kita naik cab.

nas said... Click To Reply!

likes entri nih
perumpamaan 95% tepat....
tapi kurang sesuai untuk lelaki sbb lelaki xmenunggu 'bas' tapi mencari bas.. hehee

Wani said... Click To Reply!

alahai cik ninie ... berbunga - bunga cinta lak ^^

Yumida said... Click To Reply!

naik lrt la...teduh sket nk lalu sana..hihi

Elih Japahar said... Click To Reply!

Suka perumpamaan ni :)..napa bus tu rosak tengah jalan?bus tu tak ada maintenance ke?..kena bekerjasama dgn pemandu utk servis kereta tu la yer hehe

ame elms ! said... Click To Reply!

perumpamaan yang sangat bagus dear . :) well , ame nak try naik bus pula laa lepas nie instead of drive sendiri . haa , macam ne tu ? HAHA .

H.J said... Click To Reply!

saya mat rempit..tak naok bas..haha

cik kawaii said... Click To Reply!

hihi..bagusnyaa! ^^

Nur Syazana Mohammed Sani said... Click To Reply!

betol jugak erk ^^ heeee

moh la tinggal kan kutukan bernas d entry terbaru zana

http://syazanasani88.blogspot.com/2011/07/kau-dengan-ak-same.html

iPai said... Click To Reply!

wah ... penah juga dengar perempumaan ni .. macam bas ..

suka kat part bas itu tak sebagus mana, tp ia diberi peluang juga .. itu betul .. tak semua bas perfect ..

Diana @ bilakukatacinta said... Click To Reply!

ninie: nice intro...hehe...dah selalu akak dengar dear..if g motibasi..derang selitkan citer cam gini...

tinggal jejak :)